داستان پرتكرار آلودگي هوا و فناوري‌هايي كه فراموش شدند

به خبرنامه جامع تخصصي لوازم خانگي و آشپزخانه خوش آمديد

داستان پرتكرار آلودگي هوا و فناوري‌هايي كه فراموش شدند

كلانشهرهاي كشور ، به ويژه در فصول سرد ، به دليل پديده وارونگي با افزايش آلودگي هوا روبرو مي شوند ، بنابراين امروز به يك داستان تكراري تبديل شده است و مي توان به جاي فراموش كردن فناوري هاي اين منطقه ، دستاوردهاي فن آوري شركت ها بر اساس دانش و محققان در كشور راه …

منبع: خبرگذاري ايواره
داستان پرتكرار آلودگي هوا و فناوري‌هايي كه فراموش شدند

داستان پرتكرار آلودگي هوا و فناوري‌هايي كه فراموش شدند https://evarah.ir/2021/01/داستان-پرتكرار-آلودگي-هوا-و-فناوري‌ها/ ايواره Sun, 17 Jan 2021 23:05:15 0000 استان ها https://evarah.ir/2021/01/داستان-پرتكرار-آلودگي-هوا-و-فناوري‌ها/

كلانشهرهاي كشور ، به ويژه در فصول سرد ، به دليل پديده وارونگي با افزايش آلودگي هوا روبرو مي شوند ، بنابراين امروز به يك داستان تكراري تبديل شده است و مي توان به جاي فراموش كردن فناوري هاي اين منطقه ، دستاوردهاي فن آوري شركت ها بر اساس دانش و محققان در كشور راه …

منبع: خبرگذاري ايواره
داستان پرتكرار آلودگي هوا و فناوري‌هايي كه فراموش شدند

كلانشهرهاي كشور ، به ويژه در فصول سرد ، به دليل پديده وارونگي با افزايش آلودگي هوا روبرو مي شوند ، بنابراين امروز به يك داستان تكراري تبديل شده است و مي توان به جاي فراموش كردن فناوري هاي اين منطقه ، دستاوردهاي فن آوري شركت ها بر اساس دانش و محققان در كشور راه حل هاي طولاني مدت براي كاهش بار آلودگي هوا در شهرهاي بزرگ ارائه داده اند.

به گزارش ايواره ، آلودگي هوا؛ داستاني تكراري كه هر ساله در رسانه ها و خبرگزاري ها نوشته مي شود و اكنون به سنتي براي كلانشهرهاي كشور به ويژه در فصول سرد تبديل شده است.

امسال اما علاوه بر پديده برگشت و افزايش آلودگي هوا ، بحث استفاده بيشتر از سوخت يا سوخت در نيروگاه ها نيز مطرح است. اگرچه اين گفته تكذيب شده است ، اما برخي ادعا مي كنند كه آلودگي هواي تهران ناشي از مصرف ترافيك اتومبيل نبوده بلكه به دليل سوزاندن سوخت در نيروگاه ها بوده است ، اما عيسي كلانتري رئيس سازمان محيط زيست گفت نيروگاه هاي شرق تهران مي توانند از سوخت استفاده مي كنند اما نيروگاه هاي غربي تهران مجبورند از گاز استفاده كنند زيرا باد با آلودگي وارد شهر مي شود.

آلودگي هوا زماني اتفاق مي افتد كه حجم زيادي از ذرات مضر يا موادي مانند گازها ، ذرات و بيومولكول ها وارد جو زمين شوند و اين آلودگي مخلوطي از ذرات معلق و گازهايي است كه غلظت آنها به يك حد مضر براي انسان و انسان رسيده است. بيماري را افزايش مي دهد. در انسان و همچنين گرم شدن كره زمين اتفاق مي افتد.

استراتژي ها و فن آوري هاي مختلفي براي كاهش آلودگي هوا وجود دارد كه اساسي ترين آنها استفاده صحيح از زمين و برنامه ريزي عملي و تعريف و طراحي زيرساخت هاي حمل و نقل است. از آنجا كه بخش عمده اي از آلودگي هوا به دليل سوزاندن سوخت هاي فسيلي مانند زغال سنگ و روغن ايجاد مي شود ، كاهش استفاده از اين سوخت ها مي تواند آلودگي هوا را تا حد زيادي كاهش دهد و موثرترين اين روش ها استفاده از منابع پاك انرژي مانند مزارع بادي ، نيروگاه هاي خورشيدي و نيروگاه ها. بلوز آبي.

علاوه بر اين ، محققان براي كاهش آلودگي هوا مانند “سوخت هاي پاك موتورهاي ديزلي” ، “بنزين 100 اكتان” ، “مبدل هاي كاتاليزوري براي كاهش انتشار گازهاي خروجي خودرو” به فناوري هاي در حال توسعه دست يافته اند. آناليز كننده انتشار اگزوز خودرو “PAGA براي اندازه گيري غلظت گازها” ، “ردياب گرد و غبار محيطي” ، “آناليز كننده دوده قابل حمل وسيله نقليه (مايع سنج) براي اندازه گيري تلاطم گازهاي خروجي” ، “نظارت فوري بر ذرات هوا” در محيط زيست “و” دستگاه اندازه گيري ذرات گرد و غبار دودكش فقط بخشي از فناوري است كه توسط محققان و شركت هاي دانش بنيان براي كاهش آلودگي هوا و نظارت بر آن توليد شده است.

آناليز كننده گاز دودكش

اين دستگاه براي اندازه گيري غلظت اكسيژن (O2) ، مونوكسيدكربن (CO) ، دي اكسيد نيتروژن (NO2) ، مونوكسيد نيتروژن (NO) ، دي اكسيد كربن (CO2) ، دي اكسيد گوگرد (SO2) ، آمونياك ( NH3) ، سولفيد هيدروژن. (H2S) و هيدروكربن هاي سوخته (HC) در جريان گاز دودكش استفاده مي شود.

از اين دستگاه مي توان براي رصد گازهاي خروجي كارخانه ها و منازل استفاده كرد و علاوه بر نمايش در LCD و ذخيره اطلاعات در حافظه داخلي ، مي تواند آنها را از طريق چاپ در اختيار كاربران قرار دهد.

كاتاليزورهاي نانو براي تأمين هواي تازه

احتراق ناقص و ناخالصي هاي موجود در سوخت و هوا از دلايل آلودگي هوا در فصول سرد سال است. در حالت ايده آل ، سيستم احتراق بايد براي توليد آلاينده هاي بسيار كمي طراحي شود ، كه با استفاده از فن آوري هاي موجود غيرممكن است.

براي حل اين مشكل ، يكي از شركتهاي صنعتي “مبدلهاي كاتاليزوري مبتني بر فناوري نانو” را به سه شكل توليد كرده است. اين مبدل مي تواند سه گاز “اكسيد نيتروژن” ، “هيدروكربن” و “مونوكسيد كربن” را تصفيه كند.

تصفيه گازهاي احتراق موتورهاي بنزيني از قابليت هاي اين محصول است ، زيرا گازهاي سمي و آلاينده ها را از احتراق به گازهاي بي خطر تبديل مي كند. استفاده از اين قطعه در خودروها و وسايل نقليه در دهه هاي اخير اجباري شده است.

توليد كاتاليزورهاي نانو كه بتوانند آلاينده هاي ساطع شده از اگزوز اتومبيل را به حداقل برسانند ، محصول ديگر محققان اين كشور است. اين كاتاليزورهاي نانو بسته به مشعل هاي بنزيني يا گازي و تكنولوژي موتورشان براي هر خودرو متفاوت است.

در واقع ، بخش تحقيق و توسعه اين شركت فرمولاسيون متناسب با شرايط هر خودرو متناسب با شرايط استاندارد توليد كاتاليزورهاي نانو را در نظر گرفته است.

فيلترهاي نانو خودرو

فيلترهاي نانو براي بهبود كيفيت هوا از ديگر محصولات محققان ايراني است. اين فيلترهاي هوا حاوي نانو الياف الكترواسپون هستند كه به طور قابل توجهي آلودگي محيط زيست را در مقايسه با فيلترهاي معمولي كاهش مي دهند.

اين فيلتر ذرات عبوري را از فيلترهاي معمولي مسدود كرده و هواي تميزتري را به محفظه احتراق خودرو تزريق مي كند.

فيلتر هوا نانو

يك شركت فناوري ديگر ، توليد كننده ديگر فيلترهاي هواي خودرو است كه داراي فيلترهاي هواي مسافربري توليد انبوه با استفاده از فناوري نانو است. اين فيلترهاي نانو به دليل احتباس لايه اي از نانوالياف بر روي سطح آنها ، ذرات ريز موجود در هوا را مسدود كرده و هوا را كاملا تميز مي كنند.

در صورت استفاده از اين فيلترها مي توان آلودگي هوا را تا 20٪ و مصرف بنزين را تا 15٪ كاهش داد.

مواد افزودني نانو براي خودروهاي ديزلي

طبق آمار ، بيش از 78 درصد آلودگي هوا مربوط به وسايل نقليه ديزلي است. بنابراين ، محققان يك شركت دانش بنيان نوعي افزودني نانو را در بازار معرفي كرده اند كه مي تواند آلودگي وسايل نقليه ديزلي را تا حد زيادي كاهش دهد. به دليل سطح بالاي آلودگي هوا از موتورهاي ديزلي ، اين محصول مي تواند گامي در جهت بهبود هوا باشد.

ESP – ESP

ESP براي اندازه گيري غلظت ذرات ذرات كمتر از 10 ميكرومتر (PM10) ، كمتر از 2.5 ميكرومتر (PM2.5) ، كمتر از 1 ميكرومتر (PM1) و غلظت ذرات كل (TSP) در دو روش استفاده مي شود اندازه گيري وزن (با فيلتر 47 ميلي متر و به طور همزمان) و توزيع ليزر (از سنسور و آني و اينترنت).

اين دستگاه توانايي ارسال اطلاعات اندازه گيري شده از محل نصب آنلاين خود را از طريق سيم كارت تلفن همراه دارد كه از طريق مرورگر كامپيوتر قابل مشاهده و ذخيره در مكان ديگري است.

دستگاه تجزيه و تحليل دوده اتومبيل (opacimeter)

آناليز كننده دوده وسيله نقليه قابل حمل (كدورت سنج) براي اندازه گيري كدورت جريان گازهاي آلاينده حاصل از تخليه انواع وسايل نقليه بنزيني و ديزلي استفاده مي شود.

اين دستگاه با تابش نور ليزر به مخلوط گاز و خاصيت جذب فركانس خاصي از نور ليزر هنگام عبور از مخلوط گاز اگزوز ، ميزان كدورت را اندازه گيري مي كند. ميزان تلاطم اندازه گيري شده توسط اين دستگاه عددي بين صفر تا 100٪ است.

دستگاه نظارت فوري براي ذرات معلق در هوا

دستگاه مانيتورينگ لحظه اي ذرات معلق در هوا براي اندازه گيري ذرات معلق آلاينده هوا طراحي و ساخته شده است و توانايي ارسال اطلاعات پايش آلودگي هوا را از محل نصب خود با استفاده از سيستم GPRS دارد. كه از طريق مرورگر كامپيوتر در جاي ديگر قابل مشاهده است. و او نجات خواهد يافت. نمايش داده هاي اندازه گيري شده محلي و نمايش شاخص كيفيت هوا (AQI) و تحويل آنها به مانيتور مركزي از ديگر ويژگي هاي اين دستگاه است.

موتورهاي الكتريكي

محققان يك شركت فناوري موفق به توليد موتورهاي برقي و تميز و اتومبيل شده اند. اما آنها مي گويند صنعت خودرو از كاربرد فن آوري هاي به دست آمده استقبال نكرده است. پيشرانه و پيشرانه اين موتور با سيستم الكتريكي است و سوخت فسيلي اين محصول تاثيري در حركت اين موتور هيبريدي ندارد اما در شارژ باتري موثر است. در حدود 6 ثانيه از صفر به 100 مي رسد.

طراحي و توليد خودروهاي الكتريكي يكي ديگر از حوزه هاي تحقيقاتي اين شركت است و از 6 سال پيش مجوز توليد خودروهاي الكتريكي را از وزارت صنعت ، معدن و تجارت دريافت كرده و تاكنون موفق به توليد 400 دستگاه شده اند. وسايل نقليه الكتريكي.

به گفته محققان در اين زمينه ، كشور ما ، ايران ، در هر شرايطي ، با فناوري هاي ارائه شده توسط شركت هاي دانش بنيان و محققان دانشگاهي ، مي تواند از بار آلاينده هاي موجود بكاهد. حركت كشور به سمت توسعه حمل و نقل عمومي الكترونيكي ، اصلاح سوخت خودرو بر اساس استاندارد يورو 5 و استفاده صحيح از فيلترها در فعاليت هاي صنعتي راه حل هايي است كه مي تواند جايگزين تعطيلي مدارس ، صنايع و ادارات در برابر افزايش آلودگي هوا شود.

انتهاي پيام

منبع: خبرگذاري ايواره
داستان پرتكرار آلودگي هوا و فناوري‌هايي كه فراموش شدند

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.