«ضد آفتاب طبيعي» كره زمين چيست و تخريب آن چه خطراتي درپي دارد؟

به خبرنامه جامع تخصصي لوازم خانگي و آشپزخانه خوش آمديد

«ضد آفتاب طبيعي» كره زمين چيست و تخريب آن چه خطراتي درپي دارد؟

لايه ازن ؛ لايه اي است كه اشعه هاي ماوراء بنفش خورشيد را براي ادامه حيات روي زمين جذب مي كند و تخريب آن به معناي نابودي زندگي همه موجودات روي زمين است. بنابراين ، سالهاست كه مردم سراسر جهان كم و بيش با اين لايه محافظ – كه به عنوان “ضد آفتاب طبيعي” نيز …

منبع: خبرگذاري ايواره
«ضد آفتاب طبيعي» كره زمين چيست و تخريب آن چه خطراتي درپي دارد؟

«ضد آفتاب طبيعي» كره زمين چيست و تخريب آن چه خطراتي درپي دارد؟ https://evarah.ir/2021/08/ضد-آفتاب-طبيعي-كره-زمين-چيست-و-تخريب-آ/ ايواره Thu, 19 Aug 2021 02:07:35 0000 اجتماعي https://evarah.ir/2021/08/ضد-آفتاب-طبيعي-كره-زمين-چيست-و-تخريب-آ/

لايه ازن ؛ لايه اي است كه اشعه هاي ماوراء بنفش خورشيد را براي ادامه حيات روي زمين جذب مي كند و تخريب آن به معناي نابودي زندگي همه موجودات روي زمين است. بنابراين ، سالهاست كه مردم سراسر جهان كم و بيش با اين لايه محافظ – كه به عنوان “ضد آفتاب طبيعي” نيز …

منبع: خبرگذاري ايواره
«ضد آفتاب طبيعي» كره زمين چيست و تخريب آن چه خطراتي درپي دارد؟

لايه ازن ؛ لايه اي است كه اشعه هاي ماوراء بنفش خورشيد را براي ادامه حيات روي زمين جذب مي كند و تخريب آن به معناي نابودي زندگي همه موجودات روي زمين است. بنابراين ، سالهاست كه مردم سراسر جهان كم و بيش با اين لايه محافظ – كه به عنوان “ضد آفتاب طبيعي” نيز شناخته مي شود – و اهميت آن آشنا شده اند.

به گزارش ايواره ، مولكول هاي ازن كه به خودي خود از سه اتم اكسيژن تشكيل شده و در استراتوسفر در ارتفاع 18 تا 50 كيلومتري سطح زمين پراكنده شده اند ، مي توانند اشعه ماوراء بنفش خورشيد را جذب كرده و از رسيدن آنها به سطح زمين ، اقيانوس ها و جنگل ها جلوگيري كنند.

هنگامي كه نقش مهم و حياتي لايه ازن توسط دانشمندان مشخص شد و براي همگان آشكار شد ، مردم توانستند با استفاده از تصاوير ماهواره اي اين لايه را مطالعه كرده و متوجه كاهش ضخامت لايه ازن در لايه استراتوسفري شوند (لايه دوم بيشتر از اتمسفر). كشورهاي توسعه يافته سپس بر ضرورت حفظ لايه ازن به دليل نقش حياتي آن در اكوسيستم هاي كره زمين ، پروتكل وين در مورد حفاظت از لايه ازن در سال 1985 و پروتكل مونترال در سال 1987 تأكيد كردند. به منظور كاهش استفاده از گازهاي مضر ازن ، لايه ازن توسعه و امضا شد و اكنون پيمان مونترال در همه كشورهاي كره زمين ، يعني در 197 كشور عضو سازمان ملل تصويب شده است.

اشعه ماوراء بنفش خورشيد باعث آسيب جدي به بدن ، پوست و زندگي انسان مي شود ، بنابراين بدون لايه ازن ، حيات بر روي زمين شكل نمي گرفت. اگرچه لايه ازن از اهميت بالايي برخوردار است ، اما انسان با توليد مواد مصنوعي كه منجر به تصميمات جهاني و بين المللي براي حفاظت از لايه ازن شده است ، در مكانيسم هاي طبيعي بالاي اتمسفر اختلال ايجاد كرده است ، در حالي كه برخي عوامل طبيعي مانند فعاليت هاي آتشفشاني ، تخريب و كاهش ضخامت لايه ازن نيز مي تواند مثر باشد.

يكي از مخرب ترين آثار تخريب ازن ، افزايش سرطان پوست در انسان است. با گذشت زمان ، تعداد بيماران مبتلا به سرطان پوست بطور چشمگيري افزايش يافته است ، به ويژه در كشورهايي مانند استراليا ، كه در مجاورت حفره هاي تخريب ازن قرار دارند. (DNA) ، تخريب غذاهاي دريايي شامل فيتوپلانكتون و جنگل ها و كاهش كيفيت محصولات انساني با

روند كاهش استفاده از گازهاي تخريب كننده ازن ، از جمله كلروفلوئوروكربن ها (CFC) ، هالون ها ، تتراكلريد كربن و متيل برومايد ، تا حدودي در جهان موفق بوده است و تقريباً همه اين گازهاي تخريب كننده ازن در 99 درصد كشورهاي جهان جهان حذف شده است سياست هاي بين المللي براي محافظت از لايه ازن ، كشورها را به كشورهاي در حال توسعه و در حال توسعه تقسيم كرده است و بسته به اينكه به كدام يك از اين دسته ها تعلق دارند ، روند اقدامات متفاوت است.

ايران يكي از كشورهاي در حال توسعه است و تا 1 ژانويه 2010 موفق به حذف استفاده از برخي گازهاي تخريب كننده ازن مانند “كلرو فلوروكربن ها” (CFC) در كشور شده است. پس از حذف استفاده از گازهاي تخريب كننده ازن در ايران ، برخي از صنايع در كشور به استفاده از گازهاي جايگزين روي آوردند كه ازن تخريب نشده يا كمتر از گازهاي تخريب كننده ازن قبلي نيستند ، اما با موضوع گرم شدن كره زمين ، مشخص شده است كه برخي از اين گازهاي جايگزين ، هر چند مخرب يا كمتر مخرب براي لايه ازن ، داراي اثرات شديد گلخانه اي است كه باعث گرم شدن كره زمين مي شود.

دانشمندان دريافته اند كه گرمايش زمين دماي تروپوسفر (پايين ترين لايه جو زمين) را افزايش مي دهد ، لايه اي كه انسان در آن زندگي مي كند ، اما استراتوسفر (18 تا 50 كيلومتري سطح زمين) را خنك كرده و آن را سرد مي كند. اين لايه اساس تشكيل ابرهاي استراتوسفري قطبي و در نتيجه تخليه لايه ازن را فراهم مي كند. در اين شرايط ، كاهش فعاليتهاي منجر به انتشار گازهاي گلخانه اي و جايگزيني گازهاي طبيعي در صنعت به جاي استفاده از گازهايي كه داراي اثرات شديد گلخانه اي هستند ، علاوه بر كنترل آب و هوا و كاهش گرمايش زمين ، مي تواند به طور غير مستقيم به حفاظت از لايه ازن كمك كند.

گازهاي گلخانه اي ، به دليل طول عمر در جو ، مي توانند تا چند دهه به تجزيه ازن ادامه دهند ، اين بدان معناست كه گازهاي آزاد شده در دهه 1960 و 1970 هنوز تخريب شده اند ، بنابراين پيش بيني مي شود كه انتشار گازهاي گلخانه اي مخرب است. لايه ازن را متوقف كرده و استفاده از اين گازها را در كشورهاي جهان از بين ببريد.تا سال 2060 ، ضخامت لايه ازن احتمالاً به سطحي خواهد رسيد كه در دهه 1980 وجود داشت.

كاهش عوامل م directثر بر كاهش ازن ، مانند كاهش انتشار گازهاي گلخانه اي و گازهاي گلخانه اي ، نمي تواند كاهش كوتاه مدت اوزون را در كوتاه مدت كاهش دهد ، زيرا اين گازها براي چندين دهه مصرف و آزاد شده اند. و هنوز در جو زمين فعال هستند.

اگر كاهش فعاليت هاي صنعتي و انتشار گازهاي مضر و گازهاي گلخانه اي به مدت طولاني تري ادامه يابد ، ممكن است اثرات مثبتي مانند كاهش تخريب ازن به دنبال داشته باشد ، اما در كوتاه مدت ممكن است تأثير كمي در بهبود وضعيت لايه ازن

انتهاي پيام

منبع: خبرگذاري ايواره
«ضد آفتاب طبيعي» كره زمين چيست و تخريب آن چه خطراتي درپي دارد؟

چه ضد آفتابی باید استفاده کنم و  چقدر از آن نیاز دارم؟

دو نوع اشعه فرابنفش از خورشید وجود دارد که می‌ تواند به پوست شما آسیب وارد کند: UVB و UVA و متخصصان پوست  پیشنهاد می‌کنند از ضد آفتابی استفاده کنید که بتواند در برابر هر دو نوع اشعه، از پوست شما محافظت کند.

باید از ضد آفتابی استفاده کنید که شرایط زیر را داشته باشد:

  • مقاوم در برابر آب
  • دارای عامل محافظت در برابر نور خورشید یا اس پی اف ۱۵ یا بالاتر برای موقعیت های بیرون از منزل
  • اس.پی.اف ۳۰ یا بالاتر برای افرادی که زیاد بیرون از منزل هستند

این پیشنهادات برای انواع تناژ های پوستی یکسان است . ممکن است پوست شما نیاز به مراقبت بیشتری داشته باشد، مخصوصاً اگر پوست تان رنگ روشن یا به اصطلاح رنگ پریده باشد یا خیلی راحت بسوزد و یا این که در بین اعضای خانواده سابقه خال و لک داشته باشید یا این که مبتلا به سرطان پوستی باشید.

مطالعات نشان می‌دهد اکثر افراد به اندازه کافی از ضد آفتاب برای محافظت مورد نیاز پوست خود استفاده نمی‌ کنند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.