از جهاني شدن نگارگري و آييني مذهبي تا ردِ عود و مهرگان

به خبرنامه جامع تخصصي لوازم خانگي و آشپزخانه خوش آمديد

از جهاني شدن نگارگري و آييني مذهبي تا ردِ عود و مهرگان

معاون ميراث فرهنگي وزارت ميراث فرهنگي ، گردشگري و صنايع دستي ثبت جهاني “مراسم زيارت كليساي تادئوس” را نشانه گفت وگوي بين فرهنگي و بين اديان مي داند و ادامه مي دهد: در ايران اجرا مي شود. به گزارش ايواره ، پس از ثبت جهاني “هنر مينياتور” كه به طور مشترك با تركيه ، ازبكستان …

The post از جهاني شدن نگارگري و آييني مذهبي تا ردِ عود و مهرگان appeared first on ايواره.

از جهاني شدن نگارگري و آييني مذهبي تا ردِ عود و مهرگان https://evarah.ir/2020/12/از-جهاني-شدن-نگارگري-و-آييني-مذهبي-تا-رد/ ايواره Fri, 18 Dec 2020 15:47:20 0000 فرهنگ و هنر https://evarah.ir/2020/12/از-جهاني-شدن-نگارگري-و-آييني-مذهبي-تا-رد/

معاون ميراث فرهنگي وزارت ميراث فرهنگي ، گردشگري و صنايع دستي ثبت جهاني “مراسم زيارت كليساي تادئوس” را نشانه گفت وگوي بين فرهنگي و بين اديان مي داند و ادامه مي دهد: در ايران اجرا مي شود. به گزارش ايواره ، پس از ثبت جهاني “هنر مينياتور” كه به طور مشترك با تركيه ، ازبكستان …

The post از جهاني شدن نگارگري و آييني مذهبي تا ردِ عود و مهرگان appeared first on ايواره.

معاون ميراث فرهنگي وزارت ميراث فرهنگي ، گردشگري و صنايع دستي ثبت جهاني “مراسم زيارت كليساي تادئوس” را نشانه گفت وگوي بين فرهنگي و بين اديان مي داند و ادامه مي دهد: در ايران اجرا مي شود.

به گزارش ايواره ، پس از ثبت جهاني “هنر مينياتور” كه به طور مشترك با تركيه ، ازبكستان و آذربايجان ثبت شده است ، پانزدهمين نشست مجازي كميته بين المللي ميراث فرهنگي ناملموس به برگزاري جلسات و بررسي آثار ناملموس كشورهاي عضو ادامه مي دهد. بيانيه مشتركي با ساير كشورهاي عضو يونسكو تهيه و به دبيرخانه اجلاس ارايه شد. در اين بررسي ها پرونده ديگري به اتفاق آرا در فهرست ميراث جهاني يونسكو ثبت شد و دو پرونده ديگر براي بررسي و ثبت در چرخه اجلاس بعدي ارجاع شدند.

ابتدا “زيارت كليساي تادئوس” ضبط شد كه همراه با ارمنستان تهيه شد و سپس ، پس از بررسي موضوع “جشن مهرگان” كه همراه با تاجيكستان تهيه شده بود ، آن شماره رد شد ، آخرين شماره مشترك كشور ما با سوريه است. به عبارت ديگر ، “هنر ساختن و پل زدن” نيز تجديد شد تا بتواند هر دو نفر را در جلسات آينده بررسي و در صورت تأييد نهايي ثبت كند.

حمايت همه جانبه از پويايي شعائر ديني بايد ادامه داشته باشد

محمدحسن طالبيان – معاون ميراث فرهنگي وزارت ميراث فرهنگي – و يكي از اعضاي تيم تدوين اين پرونده هاي جهاني از ايران ، كه عملاً در جريان بررسي موضوع در جلسه حضور داشت ، در مورد روند كار به ايواره گفت بررسي و ضبط سه پرونده مشترك ايراني. .

وي در ادامه گفت كه پرونده “زيارت كليساي تادئوس” توسط كارشناسان ايراني و ارمني در سال 1997 تهيه و به يونسكو در نوروز 98 ارسال شد. “خوشبختانه كميته ارزيابي يونسكو پرونده را تصويب كرد و بدون هيچ گونه پرونده اصلاح توسط اعضا ، آرا اين آيين مذهبي و جهاني به عنوان شانزدهمين مكان ميراث جهاني ايران در فهرست ميراث جهاني يونسكو ثبت شد.

وي با تأكيد بر اينكه اين واقعه ، كه ثبت جهاني يك دين مذهبي نيز است ، “گفتگوي بين فرهنگي و بين اديان را نشان مي دهد و از اهميت بيشتري برخوردار است زيرا در ايران اتفاق مي افتد” ، گفت: از طرف ديگر ، در ميان كليساهاي ارمنستان ، سه كليسا در دو استان آذربايجان غربي و شرقي در فهرست ميراث جهاني يونسكو ثبت شده اند ، كه اين نشانگر نزديكي و ارتباط ايران با مذاهب الهي است. در حقيقت ، اين اثبات بارز احترام ايران به ساير اديان الهي است.

طالبيان اميدوار است كه علاوه بر حفظ و مرمت مجموعه كليسا ، كليساي قبر مقدس ، سنت استپانوس و زورزور و اينكه يك ميراث جهاني در اين منطقه فعال است ، ادامه دهد: براي پويايي بيشتر اين آئين مهم فرهنگي را ادامه دهيد .

وي درباره برگزاري اين مراسم در ايران توضيح مي دهد: از سال 1954 تا امروز ، يعني حدود 66 سال ، زيارت كليساي تادئوس هر ساله در ماه آگوست و به صورت خودجوش توسط ارامنه شمال ايران در قره كليسا به مدت سه سال برگزار مي شود. روزهاي متوالي و به صورت گروهي. پيروان اين آيين از كشورهاي مختلف مانند ارمنستان ، سوريه ، لبنان ، هلند ، فرانسه ، اتريش و كانادا و ساير كشورها در اين منطقه جمع مي شوند و زيارت خود را برگزار مي كنند.

مرورگر شما از ويدئو پشتيباني نمي كند.

فايل را از اينجا بارگيري كنيد: video / mp4

فيلم زيارت كليساي تادئوس كه در پانزدهمين اجلاس ميراث ناملموس يونسكو ظاهر شد

سيستم جلسات حضوري و مجازي متفاوت است

معاون وزير ميراث فرهنگي ، وزارت ميراث فرهنگي ، گردشگري و صنايع دستي ؛ وي همچنين در ادامه درباره وضعيت دو شماره “جشن مهرگان” و “هنر ساختن و نواختن عود” كه در جلسه دادرسي به روز شدند ، اظهار داشت: “تمديد به معناي امكان بررسي موضوع در دور بعدي است ( جلسات بعدي): “: ما درمورد موضوع” هنر انجام دادن و نواختن عود “ارسال كرديم ، اما در جلسه چيزي در مورد آن گفته نشد. معمولاً سيستم بررسي پرونده ها در يك جلسه مجازي با سيستم ملاقات هاي حضوري متفاوت است.

وي مي افزايد: در جلساتي كه همه شركت كنندگان در آن حضور دارند مي توانيد با همه اعضاي سازمان به ترتيب نمايندگان هر كشور صحبت كرده و ابهامات را روشن كنيد و در پايان برخي از كشورها تفاوت ايجاد مي كنند و موضوع با تاييد جلسات با موفقيت بيشتري برگزار مي شوند

مخالفت با بي مهرگان و عود زياد نبود

سردرگمي در عناصر مشترك تاجيكستان و ايران در مورد مهرگان

وي با تأكيد بر اينكه دو مورد “هنر ساختن و پل زدن” و “جشن بي مهرگان” هر دو مسير يكساني داشتند ، افزود: بنابراين حمايت هاي لازم براي هر دو مورد ارسال شد اما اعضاي كميته جلسه مي تواند به آن و موضوع رسيدگي كند. ” يا ترجيح مي دهيد در جلسه بعدي آن را بررسي كنيد.

با اين حال ، طالبان خاطرنشان كردند كه اعتراض به اين دو مورد قابل توجه نبوده است ، به عنوان مثال ، در مورد تكرار. تعداد لايك ها مي توانست بيشتر باشد. يا در پرونده پرونده مهرگان ، ابهامي در مورد مشتركات عناصر مرتكب شده توسط تاجيكستان در جشن هاي مهرگان وجود داشت كه منجر به مخالفت وي و بازگشت وي پس از اصلاح شد.

وي مي افزايد: “به نظر من ، به عنوان يك كارشناس ، دفاعيه اي كه ارسال شده بود مي توانست مورد قبول واقع شود ، اما فقط به دليل عدم حضور كارشناسان ايراني در جلسه و اينكه با سرعت بيشتري به اين مسائل رسيدگي شد ، آنها به همين ترتيب ادامه يافتند. من همچنين معتقدم كه اين روند كار را دشوارتر و پيچيده تر مي كند.

طالبيان همچنين به شايعات مربوط به ارسال پرونده ساز رباب به يونسكو و بررسي آن در جلسه اشاره مي كند ، اگرچه به هيچ عنوان نامي برده نشده است: “از ابتدا قرار بود اين موضوع در جلسه شانزدهم باشد. ميراث ناملموس “. يونسكو ، در كنار ساير موارد ، اصلاً نبايد در اجلاس حضور داشتند.

انتهاي پيام

The post از جهاني شدن نگارگري و آييني مذهبي تا ردِ عود و مهرگان appeared first on ايواره.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.